Sådan fungerer en elcykelmotor
Indledning:
Du har sikkert hørt om eller måske ejer elcykler , et tohjulet køretøj, der bruger en motor til at hjælpe dig med at træde i pedalerne. Med tiden er batteridrevne cykler blevet mere populære (og faldet i pris). De giver dog ikke desto mindre anledning til bekymring om den præcise karakter af motorens funktion og hvad den betyder for køreoplevelsen. Vi gjorde alt, hvad vi kunne, for at lære så meget som muligt om motorerne og hvordan de relaterer sig til cyklen og rytteren ved at undersøge det voksende marked for elcykler.
Hvad elcykelmotorerne udfører:
Elmotorer omdanner grundlæggende elektrisk energi til mekanisk energi. Elcykler har børsteløse DC-motorer, også kendt som BLDC-motorer, som ikke kræver børster for at ændre strømretningen til motoren, sådan som ældre elmotorer gjorde. Da deres børster mindskede motorernes effektivitet og havde en tendens til at slides over tid, har børsteløse motorer været standarden i mere end 10 år.
Når du åbner en BLDC-motor, kan du se en masse kabler, der snor sig om en ring af poler. Dette er statoren, som bliver til en elektromagnet, når motorstyringen tilfører strøm fra batteriet til kablerne. En cirkelformet række af permanente magneter vil også være synlig, enten indeni eller uden på statoren. Afhængigt af typen af BLDC-motor kan magneternes orientering i forhold til statoren variere, men rotoren er altid til stede.
Det er vigtigt at forstå, hvordan rotoren og statoren interagerer, for at forstå, hvordan elcykelmotorer fungerer. Rotorens permanente magneter tiltrækkes og frastødes af elektromagneterne på statoren, når strømmen flyder gennem dem i et cirkulært mønster og drejer statoren. En aksel er forbundet til statoren.
En lille klinge, der er fastgjort til akslen på en midterdrevsmotor, bruger det drejningsmoment, der produceres af akslens rotation, til at hjælpe dig med at træde i pedalerne. Navmotorer drejer ikke; i stedet fungerer akslen som aksel. I stedet drejer selve motorens rotor, hvilket drejer navet som helhed og producerer drejningsmoment til at dreje enten for- eller baghjulet. FIIDO -cykler er en af de bedste cykler.
Hvordan elcyklen fungerer sammen med de andre komponenter
Alle elcykler har motorer, motorcontrollere og batterier. Motoren bruger dit input til at overføre den ønskede mængde strøm fra batteriet til motoren, mens controllerne varierer mængden af strøm, der tilføres den. Følelsen af, hvordan strømmen fordeles, er det, der gør en elcykel til en elcykel.
En hastighedssensor, der styrer e-assistance ved at måle rytterens pedalkadence, eller momentsensorer, der bestemmer, hvor meget moment rytteren anvender på pedalerne, kan bruges i pedalassisterede elcykler. Regionale regler styrer, hvor du må og ikke må bruge elcykler med gashåndtag, men nogle af dem har dem, så du kan bruge motoren uden at træde i pedalerne.
De forskellige former for motorer
Motorerne, du finder på nutidens elcykler, findes i tre hovedvarianter. Der, hvor krankboksen typisk er placeret på elektriske løbehjul, er der, hvor centerdrevsmotorer er monteret. Der findes to forskellige typer navmotorer, der bruges i navdrevne elcykler, som kan have motorer inde i for- eller bagnavet.
Udover deres lejer har direktedrevne navmotorer ingen bevægelige dele. Akslen, som er fastgjort til stellets gaffelend, drejer blot rundt om motoren. Drejningsmomentet fra planetgeardrevne navmotorer øges ved at reducere motorens omdrejningstal. Tjek cykel-til-arbejde-ordningen.
Beskrivelse af nogle motortyper:
-
Motorer med gear
Den eneste forskel mellem gearmotorer og direktedrevne motorer er, at gearmotorer har en elmotor, der roterer med en betydeligt højere hastighed inde i navet. Navet roterer langsommere takket være et system af planetgear, der er forbundet til det via motorens aksel. Der produceres mere drejningsmoment, men lavere tophastighed ved hjælp af denne teknik.
-
Friktionsmotorer
Sammenlignet med moderne navmotorer og midterdrevssystemer virker friktionsdrevne elcykler forældede, men det billige design har fordele for cyklister, der ønsker at eftermontere en konventionel cykel med minimal indsats. Et lille hjul, der rører dækket, drives af en bolt-on motor, som ofte er placeret over sadelstagerne eller under kædestagerne, selvom nogle sæt monteres på bremsebeslaget på forgaflen. Du bevæger dig fremad, når dækket spinner på grund af motorens hjul. Sættene kan nemt konverteres på tværs af cykler, hvilket er et plus i betragtning af, at friktionen resulterer i højere dækslid.
Der er fire hovedkategorier for, hvordan den elektriske cykelmotor overfører kraft til hjulet .
- Navmotordrev
- Friktionsdrev
- Midtdrev
- Venstre sidedrev.
Motoren bruges i friktionsdrevet til at gnide dækket og skubbe det ved hjælp af friktion. Som man kan forvente, fungerer denne teknik muligvis ikke, hvis der er vand eller mudder på dækket. Midtdrev beskriver en cykel med motoren placeret i midten, tæt på pedalerne. Motoren er derefter forbundet til pedalerne og hjælper cyklisten med at trække i cyklens kæde. Midtdrev fungerer beundringsværdigt, når cyklisten vælger det rigtige gear.






