Elcykler med tykke dæk
En ny deltrend, der var påvirket af både elektriske og fatbikes, er elcyklen med fatdæk.
Kort sagt giver en elcykel med fat tire et ekstra kick, der er essentielt, når man kører på stier i sand, sne eller bjerge. Elektriske cykler med fat tire er mere praktiske til længere ture og bakket terræn end ikke-elektriske versioner. Elcykler med fat tire er et populært valg for pendlere, fordi de er komfortable.
Fordele ved elcykler med tykke dæk:
Her er et par fordele ved at købe elcykler med fat tire.
-
Risikovillighed
Til vanskeligt terræn som mudder og sne er disse perfekte. Fat tire elcykler er dristige på grund af dette.
-
Sjov
Elcykler med store dæk er vildt sjove, og oplevelsen er uvurderlig.
-
Praktisk
Det lave dæktryk gør det mere behageligt at køre på elcykler med store dæk.
-
Fleksibilitet
De bedste elcykler med tykke dæk kan bruges til mange forskellige ting. En elcykel med tykke dæk kan bruges på enhver overflade.
-
Nem at køre
Fordi der er mere kontaktflade med vejen takket være de tykke dæk, er disse nemme at køre på. Som et resultat fremmer det balancen.
Specifikationer for elcykler med tykke dæk:
Så hvad er en elcykel med fede dæk egentlig? Kort sagt er det enhver elcykel med dæk, der er 4 tommer eller bredere. De fleste fede dæk -elscootere har 4" dæk, men nogle har endda ultrafede dæk, som har bredder på 4,5" og endda 4,8". Standardcykeldæk varierer derimod i bredde fra 1,95", 2,0", 2,1", 2,3" og 3,0".
De mest populære dækdiametre til cykler er 20", 24" og 26", men 4" eller bredere bredder er et almindeligt kendetegn for fede dæk.
Med tykke dæk kan du køre med forskellige tryk, udtrykt i pund pr. kvadrattomme. De fleste tykke dæk kan pumpes op til mellem 5 og 30 psi, hvilket giver dig mulighed for at justere dæktrykket, så det passer til terrænet. Det optimale dæk til asfalterede veje er et med en stram rating på 30 psi, men på blødt terræn som vådt sand eller sne vil en sænkning af psi forbedre kontaktfladen og give større løft.
Der findes forskellige typer:
Fat tire elcykler, inklusive step-through modeller, foldemodeller og muligvis de mest populære, fat tire elektriske mountainbikes. Dækbredden er fortsat den fælles faktor.
Cyklens vægt øges ofte med 1,8 kg på grund af de bredere dæk og større fælge. Fælgbeskæringer kan hjælpe med at mindske dette ved at reducere fælgens masse. Selvom 1,8 kg måske ikke virker som meget, skal du huske på, at dette er oveni vægten af controller, batteri og motor.
Derfor er elcykler med tykke dæk ofte tungere end andre elcykler og utvivlsomt tungere end traditionelle cykler. Når du cykler, vil dette ikke være et problem, men det kan være, hvis du skal læsse din cykel på en bagagebærer eller bære den op og ned ad trapper.
Hvilke fordele tilbyder fede dæk?
- Fatdæk har et større fodaftryk end standarddæk. Uanset om du kører på en asfalteret vej, en grusvej med huller, på tværs af en snedækket mark eller ned ad en sandstrand, er der mere kontaktflade.
- Mere stabilitet og fremragende vejgreb er to fordele ved den øgede kontaktflade.
- Teknisk set er rullemodstand den friktion, der opstår mellem dit dæk og jorden. Jo mere friktion der er, jo langsommere du bevæger dig. Dårlige vejforhold, dårlige dæk og slanger, rytterens vægt og hastighed genererer alle friktion og får dig til at køre langsommere.
- Både asfalterede og ikke-asfalterede overflader har brug for stabilitet. På asfalterede overflader kan stabilitet i sving forhindre cyklen i at glide væk under dig og miste sit greb. Stabilitet vil hjælpe dig med at holde balancen, når du navigerer i ændringer i overfladeforhold, stubbe og stenede linjer på ikke-asfalterede overflader. En fordel ved at have mere vejgreb er, at det forhindrer udglidning og overfører mere af motorens kraft via drivlinjen direkte til kørefladen.
- Fatdæks evne til at fungere godt på bløde overflader, såsom sne og sand, er en anden fordel. Dækkets evne til at flyde over blødt materiale i stedet for at skære igennem det kaldes almindeligvis flotation.
- Tykke dæk vil køre på sandet i stedet for at grave sig ned i det på sandstrande.
Men andre elementer spiller også ind, såsom rytterens vægt og cyklens kraft. Selv med hjælp fra en stærk motor vil det stadig være nødvendigt at komme igennem snedriver og tæt, tørt sand. Der er ingen tvivl om, at du nok skal træne.






