e-cykellovgivning i din provins
Det er vigtigt for alle europæiske fans at være opmærksomme på e-cykelreglerne i Europa som populariteten af elcykler og elektriske scootere svæver over hele kloden.
Hurtig urbanisering og klimaændringer er de to store problemer, som menneskeheden i øjeblikket står over for, og elcykler tilbyder en løsning. E-cykler er ikke kun meget miljøvenlige, men de hjælper dig også med at navigere i tæt trafik.
Brugen af e-cykler er styret af en række regler i forskellige nationer. Mens nogle steder er meget imødekommende og tolerante, har andre strenge regler.
Her er din omfattende guide til europæiske e-cykellove, hvis du vil lære mere.
-
Den europæiske definition af "E-Bike"
Ikke kun har forskellige dele af verden unikke e-cykelregler, men de har også forskellige definitioner af, hvad en e-cykel er. Følgende krav til en EPAC (Electrically Pedal Assisted Cycle) skal være opfyldt i henhold til EU-direktiv 2002/24 EF:
Har en hjælpemotor, der kun kan levere 250 watt strøm kontinuerligt. Motorens hjælp slutter gradvist, efter at cyklisten har opnået en hastighed på 25 km/t eller holder op med at træde i pedalerne. I det væsentlige er typecertificering ikke påkrævet for nogen elektriske cykler, der opfylder kriterierne nævnt ovenfor. Medlemsnationerne er forpligtet til at implementere disse regler ved at indarbejde dem i deres nationale lovgivning, som det er tilfældet med alle EU-direktiver.
-
Flere typer elcykler
Selvom der kan være historisk uenighed om den præcise opfinder af den første cykel drevet af et menneske, peger de fleste beviser på Europa. Siden da er der sket mange udviklinger i e-cykelsektoren, hvilket gør det endnu vigtigere at kategorisere e-cykler.
Der er fire tekniske kategorier af e-cykler i Europa, og hver kategori har et unikt sæt af e-cykellovgivning. Se hvad de er nu.
L1e-A elektriske cykler kommer først. Disse kan køre med en tophastighed på 25 mph og producere en maksimal motoreffekt på 1000 watt. Pedal- og accelerationsassistancen i L1e-A-biler er kombineret. De omtales som power cycles og kan have to til fire hjul.
-
Irske love vedrørende elcykler:
Brugen af e-cykler i Irland er endnu ikke formelt reguleret af regeringen, transportministeren har afgivet udtalelser.
Der vil sandsynligvis ikke være nogen forsikrings- eller licenskrav under den nye e-cykellovgivning. Den anbefalede minimumsalder er dog 16 år, og personer mellem 16 og 18 år skal bære hjelm. Tjek FIIDO elcykel
Derudover er kørsel på stier fuldstændig forbudt, og motorens tophastighed er 25 km/t. Med andre ord vil der meget snart blive etableret en ny lovgivningsramme i Irland, som udtrykkeligt skal kontrollere brugen af e-cykler og e-scootere.
-
Europas generelle e-cykelregler
Efter at have set på, hvordan e-cykler bruges i flere europæiske lande, er her en liste over generelle regler for ansvarlig e-cykelkørsel:
- Oprethold en højre bane, eller en cykelsti, hvis en sådan er til rådighed, til enhver tid.
- I Irland er det nødvendigt at bevare venstre.
- Brug håndsignaler til at signalere dine tur til andre chauffører.
- Hold altid en hånd på styret hele tiden.
- Brug cykelstierne, når de er tilgængelige.
- Hvis ikke, skal din nation have regler, der definerer, hvor du skal ride i stedet for dem.
- Med en e-cykel skal du undgå at trække eller skubbe genstande.
- Hvis du bruger din elcykel, mens du bevæger dig rundt til fods, er du en pendler. Det betyder, at du efter behov kan benytte fortovet.
Hvis en cykel har grundlæggende sikkerhedsfunktioner som bremser, klokker og lygter, kaldes det gadelovlig.
En cykel er ikke desto mindre nødvendig for at overholde lovkravene til forsikring, motorkøretøjsafgifter og et kørekort. Dette skyldes, at en cykel drives frem af et menneske og har en lignende risiko for at beskadige ejendom som en person, der går eller jogger, hvilket gør det meget fordelagtigt at købe en cykel.
Hvis du nogensinde har følt, at cykler burde være i stand til at rejse rundt på lovlig vis, så kommer den dag, lige så snart nogen kræver en licens til at betjene en trillebør! Det er højst usandsynligt, at det vil ske i den nærmeste fremtid.
En motorafgift beregnes normalt på grund af emissionerne fra køretøjer, men en cykel producerer ingen. En skat på cykling er absurd, fordi det virkelig ville være gavnligt, hvis flere begyndte at cykle. Med hensyn til kørekortet er der simpelthen ingen måde, at en cykel er mere risikabel end en bil. Personlig ansvarsforsikring er det tætteste på cykelforsikring. Det er dog hverken påkrævet eller begrænset til ridning.
-
E-cykler love
Pedelecs, ofte kendt som elektriske cykler eller ebikes, er i det væsentlige pedal-assisterede cykler. Dette betyder reelt, at motoren vil slukke, når cyklerne opnår en hastighed på 25 km/t, hvilket kræver, at brugeren skal træde mindre i pedalerne for at bevæge sig.
Mange nationer vedtog love, der tillader brugen af disse elektriske cykler for et par årtier siden efter at have indset deres mange fordele. En motoriseret cykel ville gøre det lettere for enkeltpersoner at gå rundt og tilbagelægge større afstande. En ulempe er, at dette gør det tungere.
-
Hastighedslove for e-cykler
E Cykler og speed ebikes er ekstremt ens, men speed ebikes har en højere motor, der kan gå op til 45 km/t. I Europa er disse underlagt en række restriktioner og regler, herunder kravet om hjelme og plader.
Hastighedscykler betragtes som motorcykler i Irland, og hvis de bruges på offentlige veje, skal rytteren have kørekort, forsikring, hjelm og betaling for skat.
Speed ebike er forbudt at blive brugt på irske veje, hvis den ikke overholder disse lovmæssige standarder. Før du går på vejen, er det vigtigt, at du forstår alle de nødvendige forhold for ebikes og speed ebikes.