Elcykellovgivning i din provins
Det er vigtigt for alle europæiske fans at være opmærksomme på elcykellovgivningen i Europa, da populariteten af elcykler og elektriske løbehjul stiger over hele kloden.
Hurtig urbanisering og klimaforandringer er de to største problemer, som menneskeheden står over for i øjeblikket, og elcykler tilbyder en løsning. Elcykler er ikke kun yderst miljøvenlige, men de hjælper dig også med at navigere i trafikpropper.
Brugen af elcykler er underlagt en række regler i forskellige lande. Tjek elcykellovene i din provins. Nogle steder er meget imødekommende og tolerante, mens andre har strenge regler.
Her er din omfattende guide til europæiske love om elcykler, hvis du vil vide mere.
Den europæiske definition af "elcykel"
Ikke alene har forskellige dele af verden unikke regler for elcykler, men de har også forskellige definitioner af, hvad en elcykel er. Følgende krav til en EPAC (Electrically Pedal Assisted Cycle) skal være opfyldt i henhold til EU-direktiv 2002/24/EF:
Have en hjælpemotor, der kun kan levere 250 watt effekt kontinuerligt. Motorens hjælp ophører gradvist, når cyklisten opnår en hastighed på 25 km/t eller holder op med at træde i pedalerne. I bund og grund kræves der ikke typecertificering for elcykler, der opfylder ovenstående kriterier. Medlemslandene er forpligtet til at implementere disse regler ved at indarbejde dem i deres nationale lovgivning, som det er tilfældet med alle EU-direktiver.
Flere typer elcykler
Selvom der kan være historisk uenighed om den præcise opfinder af den første cykel drevet af et menneske, peger de fleste beviser på Europa. Siden da har der været mange udviklinger inden for elcykelsektoren, hvilket gør det endnu vigtigere at kategorisere elcykler.
Der er fire tekniske kategorier af elcykler i Europa, og hver kategori har et unikt sæt lovgivning om elcykler. Se, hvad de er nu.
L1e-A elektriske cykler kommer først. Disse kan køre med en tophastighed på 40 km/t og producere en maksimal motoreffekt på 1000 watt. Pedal- og accelerationsassistancen i L1e-A-køretøjer er kombineret. De kaldes elcykler og kan have to til fire hjul.
Irlands love vedrørende elcykler:
Brugen af elcykler i Irland er endnu ikke formelt reguleret af regeringen, har transportministeren fremsat udtalelser.
Der vil sandsynligvis ikke være krav om forsikring eller licens under den nye lovgivning om elcykler. Den anbefalede minimumsalder er dog 16 år, og personer mellem 16 og 18 år skal bære hjelm. Tjek FIIDO elcykel
Derudover er kørsel på stier fuldstændig forbudt, og den maksimale hastighedsgrænse er 25 km/t. Med andre ord vil der meget snart blive etableret et nyt regelsæt i Irland, der udtrykkeligt skal kontrollere brugen af elcykler og el-løbehjul.
Europas generelle regler for elcykler
Efter at have set på, hvordan elcykler bruges i flere europæiske lande, er her en liste over generelle regler for ansvarlig elcykelkørsel:
- Hold altid en højrevognsbane, eller en cykelsti, hvis en sådan er anlagt.
- I Irland er det nødvendigt at bevare venstrefløjen.
- Brug håndsignaler til at signalere til andre bilister, at du skal dreje.
- Hold altid én hånd på styret.
- Benyt cykelstierne, når de er tilgængelige.
- Hvis ikke, skal din nation have regler, der definerer, hvor du må køre i stedet for dem.
- Undgå at trække eller skubbe genstande med en elcykel.
- Hvis du bruger din elcykel, mens du bevæger dig rundt til fods, er du pendler. Det betyder, at du om nødvendigt kan bruge fortovet.
Hvis en cykel har grundlæggende sikkerhedsfunktioner som bremser, klokker og lys, kaldes den for lovlig på gade .
En cykel er dog ikke nødvendig for at overholde de lovmæssige krav til forsikring, motorkøretøjsafgifter og kørekort. Dette skyldes, at en cykel drives af et menneske og har en lignende risiko for at beskadige ejendom som en person, der går eller jogger, hvilket gør det meget fordelagtigt at købe en cykel.
Hvis du nogensinde har følt, at cykler burde kunne transporteres lovligt, så kommer den dag, lige så snart nogen kræver et kørekort for at køre en trillebør! Det er højst usandsynligt, at det sker lige foreløbig.
En motorafgift opkræves normalt på grund af de udledninger, som køretøjer producerer, men en cykel producerer ingen. En afgift på cykling er absurd, fordi det ville være gavnligt, hvis flere mennesker begyndte at cykle. Med hensyn til kørekortet er der simpelthen ingen måde, hvorpå en cykel er mere risikabel end en bil. En ansvarsforsikring er det tætteste, man kommer på en cykelforsikring. Den er dog hverken påkrævet eller begrænset til cykling.
Lovgivning om elcykler
Pedelecs, ofte kendt som elcykler eller ebikes, er i bund og grund pedalassisterede cykler . Det betyder reelt, at motoren slukker, når cyklen når en hastighed på 25 km/t, hvilket kræver, at brugeren træder mindre i pedalerne for at bevæge sig.
Mange nationer vedtog love, der tillod brugen af disse elektriske cykler for et par årtier siden, efter at de havde indset deres mange fordele. En motoriseret cykel ville gøre det nemmere for enkeltpersoner at bevæge sig rundt og tilbagelægge større afstande. En ulempe er, at dette gør den tungere.
Lovgivning om hastigheds-elcykler
Elcykler og speed-elcykler er meget ens, men speed-elcyklerne har en kraftigere motor, der kan køre op til 45 km/t. I Europa er disse underlagt en række restriktioner og regler, herunder kravet om hjelm og nummerplader.
Speedbikes betragtes som motorcykler i Irland, og hvis de bruges på offentlige veje, skal køreren have kørekort, forsikring, hjelm og have betalt afgifter.
Det er forbudt at bruge en speed-elcykel på irske veje, hvis den ikke overholder disse lovmæssige standarder. Før du begiver dig ud på vejen, er det vigtigt, at du forstår alle de nødvendige betingelser for elcykler og speed-elcykler.
Tjek elcykellovgivningen i din provins for de seneste opdateringer.






