Vigtige elementer i en elcykel
Introduktion:
Cykler er en af de mest brugte transportformer, da de er nemme, praktiske, overkommelige og billige. Men ikke alle vil nyde dem. Ældre eller handicappede mennesker kan finde dem umulige at håndtere, fordi de kan være svære at køre op og ned af bakker eller med stor belastning. En ny generation af elcykler er begyndt at transformere vores opfattelse af bæredygtig transport i de seneste år.
Disse moderne cykler kombinerer al komfort fra biler med den ligefremme økonomi ved standardcykler. Lad os undersøge deres drift mere detaljeret.
Elcyklens grundlæggende idé:
Koncept af en elcykel i form af en cykel fastgjort til et batteri. Du har allerede en el-drevet cykel, hvis dine lygter er dynamodrevne. Tænk på, hvordan hjulene drejer, når du gentagne gange pumper dine ben på pedalerne.
Din sikkerhedslygte på bagsiden holdes oplyst i mørke af en beskeden strøm af elektricitet produceret af en lille dynamo (generator) placeret på bagdækket. Forestil dig, at du kunne vende denne procedure.
Hvad nu hvis lampen blev taget ud og et stort batteri blev sat på plads? Dynamoen blev drevet baglæns af en kontinuerlig elektrisk strøm, som batteriet afladede, hvilket fik den til at dreje som en elektrisk motor. Uden din hjælp ville cyklen bevæge sig fremad, mens dynamoen eller motoren roterede dækket. En elcykel, Selvom det kan virke lidt utroligt, er det virkelig sådan, elcykler fungerer.
Vigtige elementer på en elcykel
En elcykel består af fire væsentlige komponenter: batterier, motor, et robust stel og eger og bremser.
-
Batterier
Store batteripakker, der ofte er placeret hvor som helst på stellet mellem hjulene, giver elektriske cykler væk. Batteriet er installeret lodret ved siden af sæderøret (den lodrette del af rammen foran baghjulet).
Cyklens batterier rummer al den energi, der er nødvendig for at drive dig fremad, hvis du slet ikke træder i pedalerne, hvilket gør dem til dens mest afgørende komponent. En elektrisk brødrister kræver cirka en fjerdedel så meget strøm som et typisk elcykelbatteri, som producerer omkring 350–500 W (eller 35–50 volt og 10 ampere).
-
Elektrisk motor
Baghjulet på den rent teoretiske elektriske cykel ville blive drevet direkte af dynamoen/motoren ved at påføre dækket tryk. De fleste elcykler fungerer anderledes. I navet på bag- eller forhjulet er der små elektriske motorer (eller monteret i midten af cyklen og forbundet til pedalkædehjulet). Hvis du ser på en elcykels nav, vil du sikkert bemærke, at den er betydeligt større og mere omfangsrig end en på en almindelig cykel. Tjek cyklus til arbejde-skema
-
Forseglet blysyre (SLA)
Da elektriske scootere og cykler først blev populære, var disse batterier normen. Elektriske motorcykler, som ofte kræver menneskelig input, har valgt nyere batteriteknologier for at holde cyklen så let som muligt, mens størstedelen af elektriske scootere stadig bruger SLA-batterier i dag.
-
Controlleren
Du kan styre den elektriske assistance på din elcykel takket være controlleren, som er en afgørende komponent i, hvordan de fungerer og kommer i en række forskellige former. De to hovedkategorier af controllere er pedal- og gashåndtagsbetjente enheder.
Elektrisk assistance ydes via pedalaktiverede systemer, når du trykker på pedalerne. Simpel pedaling vil gøre det samme som at bruge gashåndtaget. Niveauet af hjælp, du modtager, mens du træder i pedalerne, kan ændres ved hjælp af en controller placeret på styret på elcykler med pedalaktiverede systemer. Fra ingen hjælp til en masse støtte, kan du indstille det niveau af assistance, du ønsker.
-
Ramme
En elcykel kræver også en lidt ændret ramme. Den primære komponent i rammen, som bærer din vægt, er typisk lavet af letvægts aluminiumslegering; jo lettere stellet er, jo lettere er cyklen som helhed, og jo længere kan du køre på den, før du skal genoplade batterierne. Egerne på hjulet skal også være mere holdbare end dem på en konventionel cykel, som har tynde eger. Dette skyldes, at hvis egerne kun var konventionelle, lette, ville hjulets elektriske motor i navet dreje det med en masse drejekraft, hvilket kan få egerne til at bøje eller bøje (kendt som moment).
-
Bremser
Regenerativ bremsning er en smart teknik, som nogle elektriske scootere hævder at anvende. Elmotoren i navet roterer baglæns, når du begynder at træde i pedalerne eller decelerere, hvilket starter processen med at oplade batterierne. Regenerativ bremsning på en elcykel er ikke nær så nyttig, som den er på et elektrisk tog eller køretøj.
En elcykel vinder (eller mister) aldrig noget nær så meget kinetisk energi, når den starter og stopper, da den har væsentlig mindre masse og hastighed end et tog eller en bil. Du skulle ned ad en frygtelig masse bakker for at lade batterierne helt op, og det er praktisk talt ikke muligt.
-
En sensor
For at forhindre dem i at bevæge sig for hurtigt har elcykler sensorer, der overvåger din hastighed og signalerer motoren, hvornår den skal slå gashåndtaget eller pedalhjælpen til eller fra. Sensorerne kunne registrere drejningsmoment eller hastighed. Men begge udviser lignende adfærd. Din hastighed overvåges af hastighedssensoren. Men en momentsensor sporer dit pedaltryk, fordi hurtigere hastigheder er forbundet med hårdere pedaler. Tjek cykel til arbejde-skema